torsdag den 27. august 2015

Tomat-basilikum pesto

En ny variant af pesto har fundet vej til mit køkken. Det er blevet til (endnu :-P ) en ny yndligavariant af pesto og den er blevet spist ofte hen over sommeren her i Casa Fangel. 

Jeg laver ofte en stor portion og fryser den ned. Så er der altid lidt lækkert at hente på frost til f.eks. at vende i pastaen, kartoflerne eller blot blande med lidt cremefraiche og vupti så har du den skønneste dressing.

Hvis du ikke laver dine egne SEMIDRIED TOMATER, kan du bare købe nogle gode soltørrede tomater. Køb gerne dem i olie - den kan nemlig bruges i pestoen.


Tomat-basilikum pesto.
1 stort glas
55 g. Basilikum, friske blade
20 g. Hvidløg
50 g. Solsikkekerner
2 ½ dl. Olie – jeg brugte raps
2 spsk. Citron, saft fra
Salt
Peber

Lidt af olien kommes i bunden af blenderen, sammen med tomater, basilikumblade, hvidløg og solsikkekernerne. Dette blendes og der hældes olie i, til den har den konsistens som du ønsker.

Det kan godt være at der skal tilsættes mere olie, end der står i ingrediens listen - pestoen skal være blød og ikke for fast. Smages tilslut til med salt, peber og citronsaft.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Lyder spændende... kunne godt forestille mig, at syren fra tomaterne er en god smagsgiver :-D

    SvarSlet