torsdag den 12. november 2015

Tørring af basilikum

I sommers var jeg så heldig at blive den lykkelige ejer af en dehydrator. Kender du sådan en ??? 
Hvis ikke kan jeg fortælle dig at det er endnu en (uundværlig ??!!) køkken dims. Denne bruges til at til at tørre urter, grønsager eller frugt ved lave temperaturer.

Jeg havde kig på nogle forskellige modeller, men fandt hurtigt ud af at det var vigtigste for mig var, at den skulle kunne indstilles i forskellige temperaturer, netop for at kunne tørre basilikum som kræver lave grader. 

For sidste EFTERÅR prøvede jeg at tørre en portion friske basilikumblade i ovnen ved den laveste temperatur overhovedet. Men det var ingen succes. Bladene blev godtnok fint tørre, men al smagen var forsvundet. Og det var simpelthen fordi at temperaturen i ovnen ikke kunne komme langt nok ned, for at bibeholde de æteriske olier i basilikummen.

MEN du kan jo sagtens tørre dine egne krydderurter uden brug af en dehydrator. Så laver du bare små buketter af dine urter og hænger dem et tørt og luftigt sted.

Måske en smuk og unik værtinde gave ?

Hvis dine basilikumblade er meget snavset skylles de forsigtigt og lægges til tørre på lidt køkkenrulle eller et viskestykke. 

Herefter pilles bladene af stilkene, de indeholder meget vand og vil derfor være længe om at tørre. Men smid dem ikke ud, de kan nemlig bruges i BASILIKUM EDDIKE.

Her ser du hele den store portion af blade som skulle tørres.

Bladene fordeles i plastbakkerne og temperaturen indstilles på 40o. Det er svært at sige hvor længe de skal have, så prøv dig lidt frem. Undervejs roder jeg gerne i mine ca. en gang i timen, både for at  se hvor meget de allerede er tørret, men osse for at bevæge dem så de ikke hænger sammen. 
Urterne skal være HELT tørre inden du knuser dem og pakker dem i lufttætte glas.


 Alle bladene er nu fordelt i bakkerne og klar til tørring.


Her er hvad der er tilbage efter endt tørring.

Bladende fik en tur i morteren, for at findele dem. 

Dette er hvad der blev ud af den store portion blade


Andre urter kan sagtens også tørres. Fremgangsmåden er den samme som her ved basilikummen. Jeg har med stort succes forsøgt mig med både timian og estragon.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jeg har selv sådan en maskine og har haft den i flere år.
    Den er uundværlig og i år skal jeg prøve basilikum da jeg har dem i overflod �� �� ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så godt at have, jeg laver selv al vores tørret basilikum, hvidløg og løgpulver - jeg knus elsker den

      Slet