søndag den 23. oktober 2016

Saftige gulerodsboller

Til Mandens og Ejnars fødselsdag, som vi hold sidst i august måned, var familien inviteret til boller og lagkage. Men da det var ved aftensmad tid, blev bollerne serveret med forskelligt pålæg til, så det blev lidt mere "mad-agtig". 

Udover disse boller, hvori der er lidt kerner og groft mel, bagte jeg også de almindelige FØDSELSDAGSBOLLER.

Og som altid når jeg bager, benyttede jeg mig af min elskede køkkenhjælper Kenny Kenwood (køkkenmaskine). Det kan jeg så ikke mere, da han valgte af afgå ved døden i sidste uge. Manden har før repareret ham - givet ham en ny motor - men denne gang stod han ikke til at redde. Så nu skal jeg have fundet mig en ny medhjælper. 


Saftige gulerodsboller.
Ca. 25 stk.
125 g. Smør
3 dl. Mælk
1 pk. Gær
1 tsk. Sukker
2 stk. Æg (M/L)
2 tsk. Salt
375 g. Gulerod
100 g. Solsikke kerner
150 g. Sigtemel
Ca. 1 kg. Hvedemel
Æg – til pensling

PYNT:
Solsikke kerner

Gulerødderne skrælles og rives groft.

Æg og sukker piskes skummende.

Smørret smeltes og afkøles, så det er under lillefingervarmt – dette kan sagtens gøres i microovnen.

Mælken lunes i en gryde, til den er lillefingervarm, gæren opløses heri. Dette kommes i røreskålen, sammen med gulerod, solsikke kerner, sigtemel, salt og smør røres sammen. Æggemassen vendes i. Og tilslut tilsættes melet af 2 – 3 gange. Der skal mel i til dejen, "kun" klister en smule. Dejen æltes godt sammen, ca. 10 minutter, til den er glat og smidig.

Herefter stilles den tildækket til hævning, et lunt sted, til den har den dobbelte størrelse – det tager ca. 1 time. 

Herefter slås dejen ned og formes til boller. Jeg vejede mine af på 80 gram. De stilles til efterhævning i ca. 30 minutter, hvorefter de pensles med sammenpisket æg og drysses med solsikke kerner.

Bages ved 200o C i ca. 15 - 20 minutter.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar