onsdag den 11. september 2019

Bearnaise kartofler i fad

Flødekartofler kombineret med bearnaise sauce, jeg lover dig det er et hit. De smager fantastiske og er nemme at lave. Kartofler og sauce kan forberedes i god tid, for så blot at vendes sammen og smides i ovnen inden spisetid.

Selvom jeg er madblogger så kan jeg også have brug for at ty til nemme løsninger. Jeg holder utrolig meget af hjemmelavet mad og det at stå i køkkenet. Men jeg er på ingen måder hellig, jeg har osse travle eller dårlige dage. På de dage spiser jeg bare en portion pasta med pesto (eller ketchup og smør), en pizza fra fryseren eller rugbrød.

Og hvorfor skriver jeg nu alt dette. Det gør jeg fordi jeg i dagens opskrift, har lavet en sauce på pulver. Noget som der måske er en smule tabu i madblogger verdenen at bruge. Bevares jeg har da før lavet ægte BEARNAISE. Men nogle gange skal det være nemt og så skal man altså bruge det hel - eller halv fabrikata man bedst kan lide. Jeg ved godt at der ud i de danske butikker findes nogle udgaver af bearnaisen som blot skal varmes, men dem kan jeg simpelthen ikke lide, de er alt for syrlige til mig - min mund ligner en hønser*v bagefter 😆 
Derfor vælger jeg at bruge en af pulver som jeg smager til med ekstra essens og estragon, så den passer til mine smagsløg 💗 

OBS: Du kan ikke bruge en hjemmelavet bearnaise sauce til denne opskrift, da den vil skille.

Bearnaise kartofler i fad.
4 per.
1 kg. Kartofler
2 br. Bearnaisepulver – jeg bruger Knorr
½ l. Mælk
¼ dl. Piskefløde
2 spsk. Estragon – tørret
2 spsk. ESTRAGON EDDIKE  eller bearnaise essens
1 tsk. Salt

Kartoflerne skrælles og skærs i skiver på ca. 1 mm. De duppes tørre og fordeles i et fad – mit var ca. 30 x 20 cm.

Bearnaisepulveret piskes sammen med mælk og fløde. Estragon og essens tilsættes og saucen varmes op under piskning.

Når den er kogt sammen, hældes den over kartoflerne og de vendes rundt så alle bliver dækket af saucen

Bages ved 200o i ca. 75 – 85 minutter, til kartoflerne er møre.

Hvis overfladen bliver for mørk, kan du dække fadet til med folie.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: HAMBURGERRYG & BØNNEFRITTER
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar