lørdag den 7. december 2013

Andesauce

Denne udgave af sauce har min mor lært mig. Jeg er gangske sikker på at hun har lært det af hendes mor, så det er vel hvad vi kan kalde en familie-tradition-sauce :O))

Jeg jævner altid min flæskestegs-sauce på samme måde ;-)


FARSERET AND serveret med andesauce,
HASSELBACH KARTOFLER, SYLTEDE ÆBLER MED GELE & RØDKÅLSSALAT.

Andesauce.

Sky fra and
Evt. indmad fra anden  - uden leveren
Vand til kogning af indmad
Hvedemel
Salt
Ribsgele
Evt. fløde
Kulør

Hvis der i anden er en lille pose med indmad, skylles dette - lever tages fra og kasserers. De øvrige ting lægges i en gryde og dækkes med vand. Det bringes i kog og må nu meget gerne småsimre, så længe som muligt. Husk at tjekke om der er vand ved hele tiden.

Vandet fra indmaden og skyen fra anden sigtes og kommes i en gryde. Hvis der er rigtig meget fedt, fjernes lidt af dette, men ikke alt sammen.

Der drysses med mel oveni væsken, så der ligger et godt jævnt lag hele vejen rundt. Lad det nu falde til bunds. Det suges af fedtstoffet og bliver ligesom en omvendt smørbolle. HUSK IKKE at røre i saucen førend alt melet er bundfældet, da den ellers klumper.

Når alt melet er faldet til bunds, piskes saucen igennem, koges op og koges igennem så melsmagen forsvinder. Er den for tynd, kan den evt. koges ind eller blot jævnes med en ekstra meljævning.

Saucen smages til med salt og ribsgele og kan hvis man ønsker det tilsættes en smule fløde og kulør.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min elskede mor
FRYSEEGNET: JA
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar