tirsdag den 23. juli 2013

Verdens bedste lakrids parfait.

Nu da sommeren og varmen rigtig er kommet til Danmark, er det jo bare med at nyde den.

Og med den varme vi har haft de sidste dage, er det jo helt optimalt at lave hjemmelavet is.
Jeg fandt min gamle yndlingsopskrift på parfait, som jeg troede aldrig ville kunne findes igen, så is blev der lavet :O)

Vi lavede blandt andet denne lakrids is. Min første hjemmelavede af slagsen. Og hvorfor har jeg dog ikke gjort det noget før, for det er ikke mindre end verdens bedste lakrids is. MEGET bedre end dem man kan købe i butikkerne.

Lakrids parfait serveret med årets solbær høst :O))
Lakrids parfait.
4 per.
1 port. Grundopskrift på parfait - se opskriften her
2 spsk. Lakridspulver

Følg grundopskriften på parfaiten. Tilsæt lakridspulveret til æggeblandingen, sammen med mælken.
Herefter piskes fløden til en blød skum og vendes sammen med æggeblandingen. Smag parfaiten til, om den evt. skal have mere lakridssmag.

Parfaiten skal nu på frost. Enten i en ismaskine, men kan også sagtens indfryses i en form direkte i fryseren. I så fald skal der røres, i isen hver halve time, for at undgå den krystalliserer.
Ud over denne lakrids parfait, lavede vi også:
Citron parfait - se opskriften her
Pistacie parfait - se opskriften her

Og kokosparfait. Men den kommer der ingen opskrift på denne gang, den blev ikke god. Den smagte ikke nok af kokos og krystalliserede også. Så den opskrift er kasseret. Men Manden elsker kokos is, så vi finder nok en god opskrift på et tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar