onsdag den 5. februar 2014

Bøfsandwich med sauce

Jeg skal starte i en ny gruppe i forbindelse med mine psykiske problemer. Jeg har været på venteliste i 1½ år og i sidste uge fik jeg den opringning, jeg har ventet så længe på. NU er der endelig en plads til mig.
Så idag har jeg været til en for-samtale, for lige at høre lidt om hvordan denne gruppe fungere, reglerne, se rummet, hvor vi skal være, samt sige hej til en af terapeuterne.
Nu  venter jeg bare på at det bliver den 25. februar, som bliver min første gang.

Da jeg kom hjem fra samtalen havde Manden været i køkkenet og hygget sig. Han har bagt BURGERBOLLER og gjort klar til aftensmaden. Vi skulle bare samle sandwichene og sætte os til bords....Mums, der er ikke noget at sige til at jeg elsker ham vel :O)


Beklager at der ofte er damp på mine billeder,
men det er jo tegn på at jeg får varm mad :O)


Bøfsandwich med sauce.
2 per.
2 stk. BURGERBOLLER
300 - 400 g. Oksekød, hakket
1 - 2 stk. Løg, i ringe
Olie, til stegning
Ketchup
Sennep
Remoulade
Ristede løg
RØDBEDER
AGURKESALAT
Salt
Peber

SAUCE:
3 dl. Oksefond
Evt. Fløde
Hvedemel
Salt
Peber
Kulør

Kødet deles i 2 og hver enkelt portion æltes let. De formes til runde bøffer og må gerne "slås" hårdt fra hånd til hånd, et par gange, så hænger kødet bedre sammen. Herefter trykkes de flade, så de har en ensartede tykkelse hele vejen rundt. Krydres med salt og peber og steges i lidt olie på en varm pande i 5 - 7 minutter på hver side. Herefter tages de af panden og holdes varme, enten i ovnen eller under folie.
Der kommes lidt mere olie på den varme pande og løgringene steges heri ,indtil de er blød og gyldne.

Til saucen koges panden af, med fonden. Der kan evt. tilsættes en ½ dl. fløde. Hvedemelet tilsættes lidt vand og det rystes sammen  til en jævning. Dette kommes i saucen, når den koger, til den har en passende tykkelse. Lad saucen koge et par minutter, for at fjerne melsmagen. Tilsæt evt. lidt kulør og smag sauce til med salt og peber.

Burgerbollerne flækkes og på bunden kommes lidt sennep, ketchup og remoulade. Bøffen kommes oven på, sammen med de bløde løg. Der toppes med agurkesalat og rødbeder. Lågen af burgerbollen lægges på og et par skefulde sauce hældes henover.

TIPS:



INFO OM RETTEN:

INSPIRATION: Min egen opskrift

FRYSEEGNET: NEJ

SERVERES MED: BURGERBOLLER

TIPS & TRICKS: -

ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar