lørdag den 31. maj 2014

Hjemmelavet tømmermændsmad???

Vi spiser jo ikke særlig meget fisk her på matriklen. Det irriterer mig grænseløst, for det er jo sk*de sundt, og der er så mange lækre opskrifter med fisk. Når der en gang imellem ryger fisk indenbords, er det for det meste i form af tun, rejer eller fiskedeller.


MEN vi har fået indført en ny yndlings-fiskeret: Manden har for ca. 100 siden kastet sig ud i en "Filet-o-fish" ved McDonald. Og da han synes rigtig godt om den, har jeg prøvet at efterligne den.


Først blev der lavet en portion TARTAR SAUCE.


Hjemmelavet filet-O-fish burger.
2 per.
2 stk. BURGERBOLLER
Lidt iceberg, snittet
225 g. Torskefilet
1 stk. Æg
½ dl. Mælk
100 g. PANKO (eller rasp)
Salt
Peber
1 port. TARTAR SAUCE
Olie, til stegning


Fisken duppes tør med lidt køkkenrulle, hvorefter de første vendes i sammenpisket æg og mælk. Og bagefter i panko/rasp blandet med salt og peber. 

Herefter steges fileterne sprøde i olien, ca. 3 - 4 minutter på hver side.

Når de er færdige, lægges de på fedtsugende papir til afdrypning. Imens ristes bollerne, jeg brugte min PANINI GRILL, derfor er de så flade. 
På bunden lægges en håndfuld iceberg, derefter toppes med tartar saucen, fisken og toppen af bollen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: TARTAR SAUCE & pomfritter
TIPS & TRICKS: -
ANDET: - 

4 kommentarer:

  1. Jeg ryster en lidt tyk jævning af mel og vand. Det bruger jeg til at dyppe fileterne i, når jeg kun har et par stykker. Det samme med en eller to karbonader eller koteletter. Jeg køber nemlig kun de store øko-æg, og så ville langt over halvdelen gå til spilde.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var smart. Dypper du dem så i rasp/panko bagefter?????

      Slet
  2. Ja, nøjagtig som når man panerer med æg og rasp. Det stammer måske fra krigens tid, hvor der var smalhals, men sådan gjorde min mormor og min mor, faktisk med alt de panerede. De ville have rynket på næsen af det der "Stop spild af mad" - man smider da ikke mad ud, det bruger man. Forresten har jeg helt samme holdning. Desværre er der mange, der ikke kender alle de gode gamle fif. Jeg sparer, hvor det ikke gør ondt - og bruge penge på det, der SKAL til.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for fiffet - det vil jeg helt klart prøve :-)

      Ja den generation var virkelig gode til at udnytte ALT.

      Go weekend & knus fra Låvise

      Slet