mandag den 18. december 2017

Julekalenderens låge nummer 18 - Fedtebrød med romglasur

Glædelig 18. december 🎅🎄⛄

Hvorfor jeg aldrig har bagt fedtebrød før ved jeg simpelthen ikke, måske det er fordi, de aldrig blev lavet i mit barndomshjem. Men det er jo en af julens traditionelle småkager sammen med FINSKBRØD, VANILLEKRANSE, VANILLEKRANSE vol. ll, BRUNKAGER der udstikkes, BRUNKAGER der blot skæres og PEBERNØDDER. Så derfor måtte de jo med i årets julekalender.

Det er en god og sprød kokossmåkage. Mine blev dog MEGET store, da nok var 6 - 7 cm. brede efter de var trykket flade og derfor flød ud til en 8 - 10 cm. under bagningen. Det HAR jeg retten i fremgangsmåden, så det før du selvfølgelig ikke 😇 Skulle det nu ske, smager de lige så godt at den grund 💕

Jeg har lavet mine med romessens i glasuren, men bryder du dig ikke om det, kan du sagtens bare lave almindelig glasur - altså undlade essensen og bare bruge vand istedet.

Fedtebrød med romglasur.
Ca. 30 store stk.
200 g. Hvedemel
½ tsk. Hjortetaksalt
200 g. Smør – blødt
100 g. Sukker
100 g. Kokosmel

GLASUR:
100 g. Flormelis
1½ tsk. Romessens
1 spsk. Vand

Mel, hjortetaksalt, smør, sukker og kokos røres sammen til en ensartede masse. Dejen stilles på køl i 30 minutter.

Dejen trilles i stænger med en tykkelse på ca. 2 – 3 cm. De kommes på en papirbeklædt bageplade og trykkes flade til en tykkelse på ca. 8 mm., med håndfladen. De skal have en bredde på max 5 cm. inden bagning.

Bages ved 200o i ca. 10 minutter, de skal blot lige blive gyldne.

Imens de bager røres glasuren sammen. Flormelissen sigtens og romessensen tilsættes. Bagefter kommes vandet i, gerne af et par gange. Og glasuren røres glat, den skal være tyk men smørbar.

Når kagerne tages ud af ovnen, fordeles glasuren på midten af brødene. Herefter deles de i stykker på ca. 2 cm. Lad dem stå og afkøle et par minutter, inden du forsigtigt flytter dem over på en bagerist for færdig afkøling.

Herefter opbevares de i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
FRYSEEGNET: Dejen er RÅ
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar