søndag den 1. december 2019

Julekalenderens låge nummer 1 - Vanillekranse med kartoffelmel

Glædelig 1. december 🎅🎄⛄

Så blev det endelig december 😃 Og ikke nok med, at det er første dag i julemåneden, så er det også 1. søndag i Advent. Men når december og Advent falder samme dag, får du ikke Adventkage i år, men istedet en julekalenderlåge.

Men du skal da ikke snydes, for at se hvad jeg har lavet de forgangne år. Der var CHOKO-ORANGEMOUSSE PÅ MANDELBUND, RUGBRØDSLAGKAGE MED APPELSINCREME, KRYDDERKAGE og JULEØL BOLLER.

Dagens småkageopskrift er en af julens klassikere, nemlig en vanillekrans. I min evige snusen rundt efter ny inspiration, faldt jeg tilfældigt over DORTEKA, hvor hun havde lavet en vanillekrans med kartoffelmel. Straks tænkte jeg tilbage på tidligere småkager jeg selv har lavet med kartoffelmel og huskede hvor sprøde de var, så afprøves måtte kransene. Og jeg fik ret, nøj en sprød vanillekrans. Det er ikke sidste gang jeg har lavet dem, eller eksperimenteret med kartoffelmel i andre småkager for den sags skyld.

Men jeg gjorde som altid når jeg lurer inspiration hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indhold i mine skabe. Jeg har kigget lidt på min GAMLE udgave og flettet lidt fra den ind også.

Jeg var så heldig at få min Advendtgave fra Manden tidligt i år. Jeg havde åbenbart ævlet så meget om en elektrisk kødhakker, at det blev min gave. Og pludselig var det jo legene let, at lave vanillekranse i år 😆

Jeg har i opskriften fortalt, hvordan du også sagtens kan lave kransene uden en kødhakker eller andre hjælpemidler. Dem kan du se billede længere nede i indlægget, jeg synes faktisk de er blevet ret så fine.


Vanillekranse med kartoffelmel.

Ca. 120 stk.
150 g. Mandler
2 st. Vanille
250 g. Sukker
350 g. Hvedemel
125 g. Kartoffelmel
350 g. Smør - kold
1 stk. Æg (M/L)

Mandlerne blendes til fint mandelmel.

Vanillestænglerne flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i en smule af sukkeret for at skille dem af. Herefter kommes de tomme vanillestængler i blenderen og blendes så fint som muligt. Tilsæt evt. lidt mel, det hjælper med at findele dem.

Mandelmelet, hvedemel, kartoffelmel, vanillesukker, sukker og de hakkede vanillestængler blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen. Dejen samles med ægget.

Herefter pakkes dejen ind og lægges på køl til dagen efter.

KØDHAKKER:
Har du en kødhakker, køres dejen her igennem, med en stjernetyl i, til lange strimler. Dejen deles i stykker på 10 cm., som formes til kranse og lægges på en papirbeklædt bageplade.

INGEN HJÆLPEMIDLER:
Har du ingen kødhakker, så kan du sagtens lave vanillekranse alligevel. Du ruller dejen ud til en pølse med en diameter på ½ cm. Dejen deles i stykker på 10 cm. som formes til kranse og lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 200o i ca. 10 - 12 minutter, til de er let gyldne.

De afkøles på en bagerist og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Dorteka.dk
FRYSEEGNET: Dejen er RÅ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Er du ikke til meget søde kranse, kan du trække 50 g. sukker fra. Det havde jeg ikke gjort og de var lige en tand for søde for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar